Batta Bewindvoering
  • Home
  • Bewindvoering
  • Budgetbeheer
  • Schuldhulpverlening
  • Werkwijze
  • Tarieven
  • Team
  • Contact
  • Menu Menu

Budgetbeheer

Budgetbeheer is bedoeld voor meerderjarigen die moeite hebben met het beheren van hun inkomsten en uitgaven. Diegenen wensen ondersteuning bij het op orde brengen en houden van hun financiën. Wij kunnen uw financiën dan gedeeltelijk overnemen en uw budget beheren.

Uw financiën in handen van een professioneel budgetbeheerder

Wat houdt budgetbeheer in?

U kunt in een situatie terecht zijn gekomen, waardoor u het gevoel heeft dat u uw financiën niet meer onder controle heeft en u ondersteuning wilt. Door bijvoorbeeld overbesteding, werkeloosheid of het verlies van overzicht op uw uitgaven, kunnen er achterstanden ontstaan in uw vaste lasten. Wanneer een budgetbeheerder uw budget beheert, zorgt dit voor overzicht en worden uw vaste lasten betaald.

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

De eerste stap is een intakegesprek bij ons op kantoor of bij u thuis. Tijdens dit gesprek maken we kennis met elkaar. Indien we gezamenlijk besluiten dat budgetbeheer voor u de beste optie is, sluit u een overeenkomst af bij ons kantoor. Daarna kunnen wij direct voor u aan de slag.

Wat mag u verwachten van een budgetbeheerder?

Zodra u de overeenkomst heeft getekend, nemen wij uw financiën over. U machtigt ons op uw rekening, waardoor wij uw inkomen kunnen beheren. Op basis van een gezamenlijk opgesteld budgetplan betalen wij elke maand de daarop genoemde vaste lasten. Uw post komt voortaan naar ons kantoor. Als u thuis post ontvangt die voor ons relevant is, verwachten wij dat u deze naar ons doorstuurt.

Het restant van uw inkomen dat overblijft nadat al uw vaste lasten zijn voldaan, boeken wij over naar u. In overleg kunnen we ook afspreken voor u te sparen of betalingsregelingen met schuldeisers na te komen. Als de schulden dusdanig hoog zijn verwijzen wij u door voor een schuldhulpverleningstraject.

Andere werkzaamheden die wij voor u verrichten zijn onder andere het controleren van de huur- en zorgtoeslag, belastingaangifte doen, aanmelding voor de voedselbank en kwijtschelding BsGW aanvragen.

Wanneer stopt het budgetbeheer?

Het budgetbeheer kan eindigen op grond van één of meerdere van onderstaande redenen:

  • Op schriftelijk verzoek, met inachtneming van de opzegtermijn van één maand.
  • Bij overlijden.
  • Wanneer u onjuiste en/of onvolledige informatie verstrekt over uw financiële situatie of onvoldoende de afspraken nakomt die zijn opgenomen in de overeenkomst.
  • Wanneer u failliet wordt verklaard.
  • Wanneer u onder bewind of onder curatele wordt gesteld.
  • Wanneer u verhuist naar een plaats buiten het werkgebied van de budgetbeheerder. Dit geldt tevens voor een verhuizing naar het buitenland.
  • Wanneer u zich onheus gedraagt tegenover de budgetbeheerder.
  • Wanneer de financiering van het budgetbeheer niet langer gewaarborgd is.
  • Wanneer de voorzetting van het budgetbeheer naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet van de budgetbeheerder kan worden gevergd.

Kennismaken met Batta Bewindvoering?

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.

Neem contact op

Ja, ik wil meer informatie

Wat onze cliënten zeggen

“Ik zit nu een paar jaar bij Batta Bewind, ze hebben een fijne werksfeer. Als er wat is kan ik hun goed bereiken en helpen ze me altijd goed naar mijn behoefte.”

Robin34 jaar

Vragen of meer informatie?

Neem contact op

Stappenplan budgetbeheer

  • 1
    Aanmelding bij Batta Bewindvoering
    U kunt uzelf aanmelden bij ons kantoor, maar dit kan ook een familielid of een hulpverlenende instantie doen.
  • 2
    Intakegesprek
    Tijdens de intake maken wij kennis met u en uw financiële situatie.
  • 3
    Aanvraagprocedure
    Samen nemen we de overeenkomst door en bespreken we bij welke taken u ondersteuning nodig heeft. Dit leggen we vast in de overeenkomst die vervolgens door u en ons wordt getekend.
  • 4
    Samen aan de slag!
    We starten met het stabiliseren van uw financiële situatie en maken een overzichtelijk budgetplan. We betalen elke maand uw vaste lasten en maken afspraken over sparen en eventuele schulden. Ook kunt u inloggegevens van ‘Onview’ ontvangen. Hiermee kunt u meekijken met de werkzaamheden die wij voor u verrichten.
  • 5
    Evaluatie
    Na 4 maanden maken wij een overzicht, waarin u kunt zien hoe u er financieel voor staat. Jaarlijks bespreken we de voortgang van het budgetbeheer. Wij betrekken u zoveel mogelijk betrekken bij uw financiën en werken samen met u actief toe naar een situatie waarin u zelfstandig uw financiën kunt beheren.
Neem contact op

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen bewindvoering en budgetbeheer?

Hoewel de werkzaamheden die wij uitvoeren bij bewindvoering en budgetbeheer grotendeels overeenkomen zijn er twee belangrijke verschillen te noemen.

Ten eerste wordt bewindvoering aangevraagd bij de Rechtbank en besluit de Kantonrechter of het bewind noodzakelijk is. Daarentegen worden voor budgetbeheer afspraken opgenomen in een budgetovereenkomst, die wordt afgesloten tussen u en ons kantoor.

Ten tweede nemen wij bij bewindvoering uw gehele financiële situatie over. U kunt uw financiën geheel in onze handen leggen. Bij budgetbeheer kan dit gedeeltelijk en verwachten wij van u meer betrokkenheid bij uw financiën.

Kan ik een financieel overzicht ontvangen?

Wanneer u onder bewind staat bij ons kantoor of wanneer wij uw budgetbeheerder zijn, is het mogelijk om inloggegevens te krijgen van het systeem waar wij mee werken. Dit systeem heet ‘Onview’. U kunt hier op elk gewenst moment inloggen en uw transacties zien, uw budgetplan bekijken en uw schuldenoverzicht inzien.

Kan ik jullie kantoor bezoeken?

Uiteraard is dat mogelijk! Ons kantoor beschikt over een loketfunctie, waardoor u gemakkelijk op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur zonder afspraak kunt langskomen voor een korte vraag of het afgeven van post. Indien u meerdere vragen heeft, vragen wij u voorafgaand een afspraak met ons te maken. Neem hiervoor even contact met ons op.

  Bewindvoering

Niet meer in staat om zelfstandig uw financiën te beheren? Wij kunnen uw financiën overnemen en uw belangen behartigen!

Meer over bewindvoering

  Schuldhulpverlening

Hoge schuldenlast? Wij kunnen u helpen bij het schuldhulpverleningstraject.

Meer over schuldhulpverlening

Battabewindvoerders.nl

  • Home
  • Bewindvoering
  • Budgetbeheer
  • Schuldhulpverlening
  • Werkwijze
  • Tarieven
  • Team
  • Contact

Bezoek- en postadres

Kantooradres:
Avenue Céramique 140
6221KV Maastricht

Postadres:
Postbus 207
6200 AE Maastricht

Bekijk in Google Maps

Contactgegevens

Mailadres:

bewindvoering@battacs.nl
Vaste nummer: +31(0)43 – 207 06 21
Mobiel nummer: +31(0)6 – 55 52 01 29
Whatsapp: +31(0)6 – 55 52 01 29
Facebook: Facebookpagina Batta

Bezoek de contactpagina

Copyright © 2020 Batta Bewindvoering. All rights reserved
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
Scroll naar bovenzijde